Te laat of zelfs niet betalende klanten. Het komt vaker voor dan ondernemers lief is. Het krijgen van je zuurverdiende geld, blijkt vaak nog een lastige klus te zijn. Bovendien is het een tijdrovende klus. Je investeert extra tijd, en dus geld, in het opeisen van geld, waardoor de uiteindelijke winst wordt beperkt. Met een goed debiteurenbeheer kun je hierop inspelen. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.
Nederlandse bedrijven houden niet echt van betalen en stellen dit dan ook het liefst zo lang mogelijk uit. Veelal wordt er zo’n 40 tot 60 dagen gewacht met het voldoen van openstaande rekeningen. Vaak is er een 2e of zelfs 3e betalingsherinnering nodig, voordat bedrijven tot betaling overgaan. Zorg er hierom voor dat je de betalingscondities van je bedrijf duidelijk opstelt en communiceert naar de klant. Hierbij komen ook zaken kijken als het uitsturen van betalingsherinneringen, het treffen van betalingsregelingen en instellen van incasso’s. Realiseer je wel goed dat het opzetten van een goed debiteurenbeheer de nodige tijd kost, maar het wel een uitstekende investering is.
Nadelen of voordelen?
Het nadeel voor jou als ondernemer is dat je iedere binnengekomen eerst zelf moet betalen, voordat jij het geld van je klant ontvangt. Vaak betalen deze klanten het liefst zo laat mogelijk. Hierdoor heb jij minder geld voorhanden, waardoor je minder ruimte hebt voor het doen van investeringen. Dit zou je echter wel kunnen opvangen door het aanvragen van een zakelijk krediet. Het voordeel van dit krediet is dat je alleen rente betaalt wanneer je daadwerkelijk gebruik maakt van het externe geld. Deze manier van externe financiering werkt stukken sneller dan een zakelijke lening, waar vaak een langdurig aanvraagproces aan ten grondslag ligt. Bij het aanvragen van een zakelijk krediet krijg al binnen een kwartier duidelijkheid of je in aanmerking komt voor een zakelijk krediet en hoe hoog deze is. Je kunt zakelijk krediet zien als een extra potje geld, dat een bank aan jouw bedrijf beschikbaar stelt.
Zorg dat je up 2 date bent!
Wanneer je debiteurenbeheer actueel is, heb je altijd in kaart hoe het ervoor staat met openstaande rekeningen. In één blik weet je wat het openstaande bedrag is, in welke fase van het facturatieproces de klant zich bevindt en of er facturen zijn die een bepaalde actie vereisen. Het beste kun je hiervoor een extern bedrijf inschakelen die alle herinneringen verstuurd. Op deze manier krijg je je geld, maar verslechtert de relatie tussen jou en de klanten niet.